85/5/19
11:53 ع
سکوتها
برابر کششهای مختلف صداها و به منظورجدا کردن صداها ا زیکدیگر علامتهائی برای سکوته با همان نام ها درموسیقی به کار میرود که عبارتند از:
سکوت گرد مضائف (با ارزشی معادل دو برابر گرد)،سکوت گرد، سکوت سفید، سکوت سیاه، سکوت چنگ، سکوت دو لا چنگ، سکوت سه لا چنگ، سکوت چهار لا چنگ.
واگر به چهار سکوت احتیاج باشد، مانند شکل زیر نوشته می شود.
سکوتهای طولانی را به وسیله ی مستطیلی افقی مشخص می کنند که بر روی آن عددی قرار دارد.
عدد مزبور معرف تعداد میزانهای سکوت دار است.
علامتهای دیگر کششها
چون هفت شکل نت ها و سکوتها برای تمام کششهای لازم در موسیقی کافی نیست،ازاین روی علامتهای دیگری نیز به کار می روند ، که عبارتند از : خط اتحاد ، نقطه ، دو نقطه
خط اتحاد(Bind)Tie
خطی است که در بالا یا پایین دو نت همنام و همصدا گذاره میشود و کشش آن دو نت را با یکدیگر متحد می کند1.
1.در موسیقی خط منحنی دیگری شبیه به خط اتحاد نیز به کار میرود که در بالا یا پایین دو یا چند نت غیر همنام و همصدا قرار میگیرد و صدای آنها را به یکدیگر متصل میکند که به آن خط اتصال (slur) می گویند.
در سازهای زهی( مانند ویلن و ویلنسل) نت های با خط اتصال را با یک آرشه و در ساز های بادی (مانند فلوت و قره نی) وآواز با یک نفس اجرا میکنند.
نقطه
هر گاه نقطه ای سمت راست نت یا سکوتی قرار گیرد ، نصف بر کشش آن نت یا سکوت اضافه میشود.
دو نقطه
هر گاه دو نقطه سمت راست نت یا سکوتی گذاشته شود ، نقطه ی اول به اندازه نصف و دوم به اندازه ی یک چهارم به ارزش کشش آن نت یا سکوت می افزاید.
اگر نقطه در بالا یا زیر نت قرار گیرد ، نصف ارزش زمانی آن نت اجرا شده و بقیه ی آن تبدیل به سکوت می شود.
این اجرا .و علامت آن را مقطع(Staccato) می نامند.
اگر خط افقی کوتاهی در بالای نقطه ی بالا یا زیر نقطه ی پایین نت قرار گیرد و یا خط اتصالی بر روی چند نت( که بالای آنها نقطه دارد) قرار گیرد سه چهارم ارزش زمانی هر یک از نت ها اجرا و بقیه تبدیل به سکوت می شود.
این اجرا و علامتهای آن را نیمه مقطع(Mezzo staccato) می نامند.
اگر این علامت در بالا یا زیر نتی قرار گیردیک چهارم ارزش زمانی آن نت اجرا شده و بقیه آن تبدیل به سکوت می شود.
این اجرا و علامت آنرا بیش مقطع(Staccatissimo) می نامند.
به حرص ار شربتی خوردم، مگیر از من که بد کردم/بیابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا!