سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/10/20
12:0 ص

هیچگاه اجازه ندهید رزین (صمغ، کلیفن /Resin/) یا غبار روی بدنه ی ویولن انباشته شود. دائما ویولن را تمیز کنید و این کار را به نرمی انجام دهید. هرگز بخشی از سطح جلا داده شده را با انگشت لمس نکنید، بدنه فقط باید از طریق «زیر-چانه» لمس و نگه داشته شود.

می توانید از نرم ترین پارچه ی کهنه ی ابریشمی، کلینکس(Keleenex) یا کتنان استفاده کنید. مخصوصا کتان برای پاک کردن زیر گریف، سیم گیر،زیر-چانه و خرک بسیار مفید است. فضا های باریک شکافهای f و خرک را با یک تکه کاغذ نازک تمیز کنید. برای جلا دادن ویولن خود، از روغن جلای هیل (Hill) یا سایر روغن های مشهور به ندرت وبسیار با امساک استفاده کنید، و دقت کنید هیچ گونه روغن یا گریس در چوب نفوذ نکند. گریف وسیم ها را هر روز با بنزین تصفیه شده و بدنبال آن با الکل یا ادوکلن بسایید و پاکیزه نگه دارید.سیم ها هنگامی که رزین از آنها روفته وپاک شده باشد بهتر صدا می دهند و آزاد تر ارتعاش می کنند.

هر چند وقت یکبار، مشتی برنج خشک نپخته در شکافهای f بریزید. آن را دور بخش داخلی ویولن تکان دهید و سپس ساز را برگردانید: دانه های برنج فرو می ریزد و گاهی یک گوی از غبار با آنها فرو می افتد.

جعبه ی گوشی باید هنگام تعویض سیم پاک شود، و دقت شود که گوشی ها محکم ثابت شده اند. محیط دور سوراخ های گوشی را می توان چسب هیل(Hill Stick) مالید که حرکت را در آن روان و بدون لغزش گرداند.

از سیم های خوب استفاده کنید. من شخصا زه لا، ر و سل بمل با سیم پیچ متال و می بمل فولادی با سیم پیچ آلومینیوم را ترجیح می دهم. اما قابلیت عملی سیم های تمام متال را در فیدل ها یا ویولاهای بسیار محکم مدرن می ستایم. روی ساز های قدیمی، کشش بیش از حد این نوع سیم ها بر ساز فشار آورده و صدا را فرو می نشاند.

چوب آرشه باید کاملا مستقیم باشد. به محض آنکه موها شروع به پاره شدن کنند، باید موی آرشه را تعویض کرد. چون اولین موهایی که از دست می روند همیشه در لبه ی خارجی آرشه هستند، موهای باقیمانده اغلب چوب آرشه را می پیچانند و کج می کنند.

چوب آرشه را با الکل پاک کنید، و دقت کنید که رطوبت به موی آرشه نرسد.

تعویض موی آرشه عملی بسیار دقیق و ظریف است و چنین کاری را باید فقط به متخصصان واجد صلاحیت سپرد.

منبع : 6 درس ویولن/یهودی منوهین/ساسان گلفر/آرویج


86/8/25
12:0 ص

طریقه نگهداری از ساز های آرشه ای  :

سازهای آرشه ای جز دسته ساز هایی هستند که به نگهداری و مراقبت خیلی زیادی احتیاج دارند. عناصر تشکیل دهنده سازهای آرشه ای تحت فشار سیم ها و لرزش   های صوتی دائمی به طور قطع کمی تغییر می کنند.

 

در طی عمر چند صد ساله یک ساز اگر به طور نرمال استفاده شود به طور قطع شکل ساز کمی تغییر میکند.در اینجا روشهایی برای مراقبت بیشتر از سازتان ذکر می شود  :

 

دما و رطوبت

طبیعت چوب به گونه ای است که وقتی در معرض هوای مرطوب قرارمی گیرد باد می کند و وقتی در معرض هوای خشک قرار می گیرد جمع می شود.

تغییر ناگهانی دمای محیطی که سازتان را در آنجا قرار داده اید باعث صدمه زدن به سازتان می شود پس از هر گونه تغییر ناگهانی دما محیط خود داری کنید.

برای این کار وقتی وارد محیط جدیدی شدید به مدت 15 دقیقه ساز را ازجعبه اش خارج نکنید تا ساز به دمای محیط عادت کند.

هرگز سازتان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید چون باعت تغییر رنگ ساز می شود.

اگر در منزلتان از وسائل گرم کننده مانند رادیاتور استفاده می کنید و یا در مناطقی با اب و هوای خشک زندگی می کنید همواره از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

هرگز سازتان را کنار رادیاتور یا بخاری قرار ندهید. بهترین مکان برای قرار دادن سازتان هال است چون دارای دمایی با رطوبت مناسب است.

هرگز سازتان را در هنگام مسافرت در صندوق عقب ماشین قرار ندهید چون تغییر دائمی هوای سرد و گرم باعث آب شدن چسب چوب و چسبیدن ساز به کیف می شود.

همچنین 95 درصد سازهایی که در صندوق عقب ماشین های بدون سرنشین هستند دزدیده می شوند پس چه بهتر که سازتان را نزد خود نگاه دارید.

هرگز سازتان را روی سطوح سخت(مثل میز) و یا کناره های تیز قرار ندهید چون باعث خراشیدگی چوب می شود.

بعد از هر بار نواختن سازتان گرده های کالیفوم موجود روی صفحه صدا را با استفاده از دستمال کاغذی یا دستمالی نرم و لطیف و گرده های موجود روی گریف و سیم ها را با استفاده از انگشتتان پاک کنید.

اگر گرده های کالیفوم روی سیم ها بماند باعث می شود صدای ساز شفافیت خود را از دست دهد. در ضمن برای پاک کردن ساز هرگز از الکل استون پارافین یا سایر حلال ها استفاده نکنید.

برای اینکه سازتان جلای خود را از دست ندهد در هنگام برداشتن آن  را از دسته یا زیرچانه ای بگیرید.

اگر شما از بالشتک استفاده می کنید حتما هر چند وقت یک بار کنترل کنید که لاستیک دور پایه های فلزی آن در نرفته باشد چون در این صورت باعث خراب شدن سازتان می شود در صورت مشاهده این حالت یا پلاستیک دور آن را عوض کنید یا بالشتک را.

اگر شما صاحب یک ساز با ارزش و گرانبها هستید بهتر است کیفی مناسب برای نگهداری این سرمایه تهیه کنید. بهتر است کیفی که انتخاب می کنید از داخل دارای فنربندی باشد تا اگر کیف به طور اتفاقی از دستتان رها شد آسیب کمتری به ساز وارد آید.و همچنین باید جای کافی برای کتاب نت و بالشتک داشته باشد.کثر موزیسینها کیفهای مستطیل شکل را ترجیح می دهند چون این کیف ها جای بیشتری دارند.

هر چند وقت یک بار خرک ساز را کنترل کنید و مطمئن شوید که سر جایش است. برای این کار روی صندلی نشسته و ساز را طوری بگیرید که قسمت حلزونی اش به سمت چپ باشد انگشتهای وسط دست چپ را زیر گریف گرفته و با شصت از بالای خرک گرفته و با انگشتهای دست راست از پشت خرک میگیریم تا زیاد جابه جا نشود و با شصت کمی فشار می دهیم تا صاف شود.

هر چند وقت یک بار مشتی برنج خشک نپخته در شکافهای اف بریزید آن را دور بخش داخلی ویولن تکان دهید و سپس ساز را برگردانید دانه های برنج فرو می ریزند و گاهی یک گوی از غبار با آنها فرو می افتد.جعبه گوشی باید هنگام تعویض سیم پاک شود و دقت شود که گوشی ها محکم ثابت شده اند.از سیم های خوب استفاده کنید.

چوب آرشه باید کاملا مستقیم باشد. به محض آنکه موها شروع به پتره شدن کنند باید موی آرشه را تعویض کرد. چوب آرشه را با الکل پاک کنید ودقت کنید که رطوبت به موهای آرشه نرسد.

امیدوارم با رعایت این موارد از وارد آمدن آسیبهایی بیشتر به سازتان خودداری کنید.

منبع : مجله هنر موسیقی

 


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لیلا شهریاری[2]
 

به حرص ار شربتی خوردم، مگیر از من که بد کردم/بیابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا!


لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ