سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

85/12/25
12:0 ص

ویولون از آغاز تا امروز


 سلطان سازهاست، از جعبه ای طنینی تشکیل شده که دسته ای بر آن محاط است.سطح رویین و زیرین این جعبه اندکی برآمدگی دارد.سیمهای آن در میان یک قطعه آبنوس که در پایین ساز قرار دارد و گوشیهایی که در بالای دسته سیمها دور خود می پیچد کشیده شده است.قطعه چوب سفت کمانی شکلی، مثل پلی، بر روی جعبه طنینی به صورت عمودی قرار دارد که سیمها را از سطح جعبه طنینی دور نگه می دارد. این قطعه چوب را «خرک(Chevelet)» می خوانند(به ایتالیایی آن را «پونتی چلو»، یعنی پل کوچک، می نامند) یکی از مهم ترین اجزاء ویولون قطعه چوب کوچک استوانه ای شکلی است که «روان(Ame)» ویولون نام دارد.


این قطعه چوب را در زیر خرک و میان سطح رویین و زیرین ویولون قرار می دهند تا مانع فرود آمدن سطح روئین باشد و در عین حال ارتعاشات جعبه طنینی را به سطح زیرین نیز می رساند.قرار دادن (روان) ویولون کار بسیار دقیقی است که خوبی و زیبایی صدای ویلن تا حد زیادی بدان بستگی دارد. بر روی سطح دسته، صفحه آبنوسی قرار دارد که نوازنده انگشتان دست چپ را، برای کوتاه ساختن سیم ها، بر روی آن قرار می دهد. آرشه ویولون که نوازنده با دست راست بر روی سیم ها می کشد و به حرکت در می آورد، سیم ها را به ارتعاش و در نتیجه به صدا در می آورد. آرشه قطعه چوبی است که با مقداری موی یال و دم اسب کشیده شده باشد. در ساختمان ویولون بیش از 80 جزء و قطعه مختلف به کار می رود. جنس سیمهای آن از روده گوسفند، نایلون یا فلز است. دور بم ترین سیم آن تار نقره ای نازک پیچیده است. در ساختمان آرشه نیز در حدود 150 تار یال و دم به کار می رود.«خرک» کمانی شکل ویولون طوری کار گذاشته می شود که آرشه نمی تواند با بیش از یک سیم تماس یابد و آن را به صدا در آورد، مگر اینکه آرشه را با فشار بیشتری فرود بیاورند؛ در این صورت می توان دو سیم را در عین حال مرتعش ساخت.


ویولونیست های مشهور ایرانی


ابوالحسن صبا، اسدالله ملک، علی تجویدی، حبیب الله بدیعی، پرویز یا حقی، حسین هنگ آفرین، رضا محجوبی، مهدی خالدی، همایون خرم،حسین کامکار، حسین یا حقی،دکتر مفخم پایان،ارسلان کامکار، سیاوش ظهیر الدینی،مازیار ظهیرالدینی و...


بشنوید نمونه ی صدای ساز رو


دانلود  گوشه ی مخالف از آلبوم نیاز پرویز  یا حقی


دانلود “The Four Seasons”, Op. 8: Concertoازآلبوم آثار ویوالدی برای ریلکسیشن



مشخصات مدیر وبلاگ
 
لیلا شهریاری[2]
 

به حرص ار شربتی خوردم، مگیر از من که بد کردم/بیابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا!


لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ