86/7/30
12:0 ص
تاریخ موسیقی غرب
فعلا تنها به نام بردن کفایت می کنم.
سراسر تاریخ موسیقی غرب معمولا به شش دوره قابل تقسیم است :
دوره ی قرون وسطی 300-1450 میلادی
دوره ی رنسانس 1450-1600 میلادی
دوره ی باروک 1600-1750 میلادی
دوره ی کلاسیک 1750-1800 میلادی
دوره ی رمانتیک 1800-1900 میلادی
دوره ی معاصر 1900- زمان حاضر
مکاتب دوره ی مدرن و معاصر
مکتب امپرسیونیست(امپرسیون حالتی است که از تاثیر عوامل خارجی به انسان دست می دهد)
مکتب رمانتیک نوین آلمان
مکتب اکسپرسیونیسم (کنار گذاشتن واقعیت خارجی دنیای دور وبر برای کشف واقعیت درونی)
مکتب پریمیتیویسم (به فرهنگ های بدوی اشاره می کند)
مکتب ترادیسیونالیسم(سنت گرایی)
موسیقی نوین شوروی
موسیقی الکترونیک
موسیقی جاز
موسیقی بلوز
موسیقی راک
موسیقی رپ
جدول آهنگسازان دوره های موسیقی غرب
رنسانس |
دوفه (1400-1474) - اوکه گم (1430-1495) - ژوسکن ده پرده (1440-1521)- اوبرشت (1452-1505) – آ.گابریلی (1520-1586) – پالسترینا (1525-1594) – لاسو (1532-1594) – بیرد (1543-1623) – ج.گابریلی (1557-1612) – ویلبای (1574-1638) |
باروک |
مونته وردی (1567-1643) – فرسکو بالدی (1583-1643) – شوتس (1585-1672) – کرلی (1653-1713) – پرسل (1659-1695) – کوپرن (1668-1733) – ویوالدی (1678-1741) – رامو (1683-1764) – باخ (1685-1750) – هندل (1685-1759) – د.اسکارلاتی (1685-1757) |
کلاسیک |
هایدن (1732-1809) – موتزارت (1756-1791) – بتهوون (1770-1827) – گلوک (1714-1787) |
رومانتیک |
شوبرت (1797-1828) – برلیوز (1803-1869) – مندلسون (1909-1847) – شوپن (1810-1849) – شومان (1810-1856) – لیست (1811-1886) – وردی (1813-1901)- واگنر (1813-1883) – بروکز (1824-1896) – برامس (1833-1897) – چایکوفسکی (1840-1813) – پوچینی (1858-1924) – ماهلر (1860-1911) – ر.اشتراوس (1864-1949) |
مدرن |
دبوسی (1862-1918) -وان ویلیمامز (1872-1958) –آیوز (1874-1954)-شوئنبرگ (1874-1954) –بارتوک (1881-1945) –استراوینسکی (1882-1971)-وبرن (1883-1945)-برگ (1885-1935) -شوستاکوویچ (1906-1975) - کیج(1912) |
فرم های ارکستری
سمفونی : نام رایج ترین اجرای همنوازی امروزی، سمفونی است. یک سمفونی، قطعه ای بس دراز و دارای حجم زیاد برای ارکستر است که به طور معمول چهار مومان (قسمت) دارد و یکی یا بیش از یکی از قسمت ها در فرم مشخص «سونات» ترکیب شده است.
کنسرتو : قطعه ای است برای یک ساز تکنواز به همراهی ارکستر. در یک کنسرتوی معمولی تم آغازین ابتدا به وسیله ی ارکستر و سپس توسط ساز تک نواز اجرا می شود.
اوورتور کنسرت : این قطعه، تصنیفی تک قسمتی برای ارکستر است که طی قرن نوزدهم به شهرت رسید. این قطعه ممکن است دارای طرحی آزاد باشد یا بر اساس یکی از فرم های تثبیت شده ترکیب شود. اوورتور ها، اغلب به عنوان افتتاح یک برنامه کنسرت به کار می روند.نمونه ی جذاب و مهیج این فرم اوورتور مشهور رومن کارناوال اثر برلیوز است.
سوئیت : سوئیت بر دو گونه است : سوئیت باروک (قرن هجدهم) و سوئیت مدرن (قرن نوزدهم به بعد) هر دو نوع سوئیت از یک ردیف قسمت های رقص تشکیل شده است. باخ، سوئیت باروک را توسعه داد و از این روست که این فرم سوئیت باخ نام دارد. سوئیت مدرن شامل یک سری قسمت است که با نظم و طرحی آزاد تنظیم می شود. گاهی این موسیقی برای همراهی باله نیز به کار می رود. دو آهنگ ساز برجسته ی باله، چایکوفسکی با (باله ی دریاچه ی قو) و سوئیت «فندق شکن» و «باله ی زیبای خفته» و استراوینسکی با «پتروشکا» پرنده آتشین و پرستش بهار هستند.
منبع : آموزش خلاقیت موسیقی/حامد امرایی/قلم چی
به حرص ار شربتی خوردم، مگیر از من که بد کردم/بیابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا!