سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/10/20
12:0 ص

هیچگاه اجازه ندهید رزین (صمغ، کلیفن /Resin/) یا غبار روی بدنه ی ویولن انباشته شود. دائما ویولن را تمیز کنید و این کار را به نرمی انجام دهید. هرگز بخشی از سطح جلا داده شده را با انگشت لمس نکنید، بدنه فقط باید از طریق «زیر-چانه» لمس و نگه داشته شود.

می توانید از نرم ترین پارچه ی کهنه ی ابریشمی، کلینکس(Keleenex) یا کتنان استفاده کنید. مخصوصا کتان برای پاک کردن زیر گریف، سیم گیر،زیر-چانه و خرک بسیار مفید است. فضا های باریک شکافهای f و خرک را با یک تکه کاغذ نازک تمیز کنید. برای جلا دادن ویولن خود، از روغن جلای هیل (Hill) یا سایر روغن های مشهور به ندرت وبسیار با امساک استفاده کنید، و دقت کنید هیچ گونه روغن یا گریس در چوب نفوذ نکند. گریف وسیم ها را هر روز با بنزین تصفیه شده و بدنبال آن با الکل یا ادوکلن بسایید و پاکیزه نگه دارید.سیم ها هنگامی که رزین از آنها روفته وپاک شده باشد بهتر صدا می دهند و آزاد تر ارتعاش می کنند.

هر چند وقت یکبار، مشتی برنج خشک نپخته در شکافهای f بریزید. آن را دور بخش داخلی ویولن تکان دهید و سپس ساز را برگردانید: دانه های برنج فرو می ریزد و گاهی یک گوی از غبار با آنها فرو می افتد.

جعبه ی گوشی باید هنگام تعویض سیم پاک شود، و دقت شود که گوشی ها محکم ثابت شده اند. محیط دور سوراخ های گوشی را می توان چسب هیل(Hill Stick) مالید که حرکت را در آن روان و بدون لغزش گرداند.

از سیم های خوب استفاده کنید. من شخصا زه لا، ر و سل بمل با سیم پیچ متال و می بمل فولادی با سیم پیچ آلومینیوم را ترجیح می دهم. اما قابلیت عملی سیم های تمام متال را در فیدل ها یا ویولاهای بسیار محکم مدرن می ستایم. روی ساز های قدیمی، کشش بیش از حد این نوع سیم ها بر ساز فشار آورده و صدا را فرو می نشاند.

چوب آرشه باید کاملا مستقیم باشد. به محض آنکه موها شروع به پاره شدن کنند، باید موی آرشه را تعویض کرد. چون اولین موهایی که از دست می روند همیشه در لبه ی خارجی آرشه هستند، موهای باقیمانده اغلب چوب آرشه را می پیچانند و کج می کنند.

چوب آرشه را با الکل پاک کنید، و دقت کنید که رطوبت به موی آرشه نرسد.

تعویض موی آرشه عملی بسیار دقیق و ظریف است و چنین کاری را باید فقط به متخصصان واجد صلاحیت سپرد.

منبع : 6 درس ویولن/یهودی منوهین/ساسان گلفر/آرویج


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لیلا شهریاری[2]
 

به حرص ار شربتی خوردم، مگیر از من که بد کردم/بیابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا!


لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ