سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/9/10
12:0 ص

1.      - دستگاه های موسیقی ایرانی

2.       همان طور که در مبحث قبلی اشاره شد موسیقی امروزه ایران دارای هفت دستگاه می باشد که عبارتند از:

3.      شور              ماهور                همایون              سه گاه                 چهارگاه              نوا           راست پنجگاه

4.       این طبقه بندی از حدود صد سال پیش پیش معمول گردیده و ردیف های موسیقی دانان صاحب سبک بر روی همین اصول بنا شده است. بد نیست بدانید که کلنل علینقی وزیری آوازها و دستگاه ها را به گونه ای دیگر تقسیم کرده است و در آن موسیقی ایرانی را متشکل از 5 دستگاه می داند که به تقسیم بندی وزیری مشهور است. وی راست پنجگاه را به دلیل آن که از نظر فواصل، با مقام ماهور مطابقت دارد، جزء دستگاه ماهور و نوا را نیز بنا بر همین دلیل در دستگاه شور آورده است. تقسیم بندی وی شامل دستگاه های زیر است:

5.       ماهور (راست پنجگاه از متعلقات آن است)

6.       همایون

7.       سه گاه

8.       چهار گاه

9.       شور (نوا از شعب آن است)

مقام شور

میان دستگاه های هفت گانه ی فوق شور از همه بزرگتر است. مقام شور معمول ترین دستگاه موسیقی ما بوده است و دارای گام مخصوصی است که شباهتی به گام های ماژور و مینور ندارد. پرده بندی مقام شور عبارت است از:

           

پرده

پرده

نیم پرده

پرده

پرده

سه ربع پرده

سه ربع پرده

VIII

VII

VI

V

IV

III

II

I

همان طور که ملاحظه می کنید گام شور دارای دانگ های مساوی نیست و فاصله های میان دو دانگ آن معادل یک پرده می باشد. گام شور پایین رونده، زیرا در حال صعود، محسوس ندارد در صورتی که در موقع پایین آمدن، درجه ی دوم گام (مثل سی کرن در مثال بالا) با درجه اول (لا) فاصله دوم نیم بزرگ (3 ربع پرده) دارد که به نیم پرده بیشتر از پرده شباهت دارد. از این رو درجه ی دوم در این حرکات، نقش محسوس را بازی می کند.

مایه شناسی شور

برای پیدا کردن نام دستگاه (تونیک) شور، کافی است از آخرین علامت ترکیبی که یا «سری» یا «کرن» است، سه ربع پرده (دوم نیم بزرگ) به طرف پایین برویم تا نام دستگاه مشخص گردد.

مثال: در شکل مقابل همان گونه که مشاهده می کنید آخرین علامت ترکیبی ما «سی کرن» می باشد. اگر از آن یک دوم نیم بزرگ (سه ربع پرده) پایین برویم به اسم گام می رسیم. از «سی کرن» پایین و به «لا» می رسیم. پس اسم دستگاه، «شور لا»  می باشد.

گوشه های مهم دستگاه شور

رهاب- نغمه-کرشمه-سلمک-شهناز-قرچه-رضوی-گریلی-خارا-گلریز-خارا-گلریز-حسینی-درآمد

 


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لیلا شهریاری[2]
 

به حرص ار شربتی خوردم، مگیر از من که بد کردم/بیابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا!


لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ